Vietnam er som skapt for gjennomreise fra høylandet i nord til Mekongdeltaet i sør. Ta toget på langs, busser med «liggesenger», eller lei en scooter.
SAPA
Det går direktebusser fra Hanoi, eller du kan ta toget til Lao Cai og bussen for den siste timen til Sapa. Utflukten er godt turisttilpasset. Sapa i seg selv er relativt kommersiell, men utsikten over risåkrene i fjellsiden og den frodige nasjonalparken Hoang Lien er imponerende. Nattmarkedet er fullt av smak og stemning. Med litt egeninnsats kan man også besøke den fargerike urbefolkningen i omliggende landsbyer.
Sett av en dag for å vandre gjennom Sapa Valley. Start tidlig for å oppleve tåkedisen over rismarkene. En sti passerer Hmong-landsbyen Lao Chai på vei til Ta Van Giay, og fortsetter langs Muong Hoa-elven. Få også med deg Hmong-landsbyene Cat og Sin Chai.
For flere opplevelser i nord, ta turen til Bac Ha, utgangspunktet for et besøk til Ban Pho landsbyen og Mong folket. Fortsetter du gjennom Sin Man og Hoang Su Phi til Ha Giang, får du med deg den tette jungelen, hjem for etniske minoriteter som Nung Ing, Tay, Red Dao, Dao Ao Dai, La Chi og Co Lao folket.
BA BE
Kommer du fra Ha Giang, bør du stanse i Quan Ba for et besøk hos Dzao folket, og Meo Vac for å se de tradisjonelle Dao husene. Ba Be er ikke like tilrettelagt som Sapa, og et besøk her krever litt mer, men belønningen for timer på dårlige veier er en lite besøkt og meget vakker nasjonalpark. Mong, Dao, Tay og Nung folket som lever her er ikke vant til besøk fra vesten, og levesettet er svært tradisjonelt.
En utflukt opp Nang elven tar deg til de isolerte Hmong og Zao landsbyene ved Cam Ban, forbi det fredfulle livet til Tay folket ved Cam Ha, og det harmoniske livet i Hua Tang. Få med deg det imponerende vannfallet ved Dau Dang eller Ban Gioc ved grensen til Kina
HALONG BAY
Like myteomspunnet som den er vakker. Selv om Halong Bay er Vietnams mest kjente attraksjon og turistindustrien kan virke overveldende, oppleves roen så fort du forlater havnen. Du er aldri alene i Halong, og det holder med et par dager blant de nærmere 2000 kalksteinsklippene. Få med deg de få gjenværende flytende landsbyene i øyriket, Cua Van, Vung Vieng eller Cong Dam.
Enkle utflukter i Halongbukten får man fra et par hundrelapper, mens mer bekvemme båter koster fra tusen kroner og oppover. Velg blant dagsturer i åpne båter, tradisjonelle junks, og eksklusive cruisebåter med jacuzzi og svømmebasseng. Indochina Junk har den største flåten, og er største tilbyder. Emperor, Paradise og Alisa Premier Cruise er andre komfortable selskap.
Halong by er tilrettelagt med ny strand, flere fornøyelsesparker og badeland, og en rekke resorthotell er under oppføring. Få med deg en tur med den 2 km lange kabeltrikken fra Bai Chay til Ba Deo, for panoramautsikt over øygruppene. Det går en rekke busser fra Hanoi til Halong. Turen tar 3-4 timer og koster godt under femtilappen. Alternativt kan du reise med sjøfly fra 2 000 kr/pp for å oppleve Halong Bay i fugleperspektiv. Ønsker du å unngå masseturismen er de 300 kalksteinsklippene ved Alan Ha Bay et godt alternativ.
HANOI
Med Hanoi som første stopp i Asia, fremstår byen som hektisk, men mange av bydelene byr på grøntområder og rolige gater. Turister finner raskt veien til gamlebyen, som domineres av turisttilpassede priser og overvennlige selgere. For et mer ekte inntrykk av Hanoi anno 2017 bør du heller besøke det eksklusive området Hoan Kiem, eller det folkelige området Zone 9. Som ryggsekkturist finner du rimeligste fatøl og de billigste sengene i den lille gaten Ngo Hyuen bak det franske kvartalet.
I helgen stenges gatene rundt Ho Hoan Kiêm, til fordel for et underholdende kveldsmarked etter solnedgang. Alle andre dager er promenaden rundt sjøen et yndet sted for sport og dans ved soloppgang. Fra klokken seks om morgen samles unge og gamle til tradisjonell tai chi, sving, rock, disco, vals, tango eller fussball og badminton. Er du heldig nok til å være i Hanoi en lørdag, kan du også oppleve morgenmarkedet ved Tay Ho, hvor du finner alt fra villhonning til korianderolje.
MAI CHAU
Langt mer fredfullt er det i den landlige Hoa Binh provinsen 3,5 timer fra Hanoi. Her ligger irrgrønne rismarker, innsjøer og tåkelagte fjell. En lett tilgjengelig frisone fra den støyende storbyen 150 km lengre øst. Bosetningen består av tidligere thailandske folkegrupper som bosatte seg her for hundrevis av år siden. Lei en sykkel og kom deg ut til landsbyene rundt Mai Chau.
PHONG NHA
En ukjent og rural del av Vietnam er Quang Binh-provinsen. Dette området har et av verdens største grottesystemer, som er et fint stopp ikke langt fra kysten. Nettverket av underjordiske elver ligger som en juvel i jungelen. Høydepunktene blant disse naturens under er Son Dong, Hand of Dog, Garden of Edam, Great Wall og Hang En.
Pagoder og templer deler plass med det moderne. En behagelig by, som deles av promenadene langs Parfymeelven.
HUE
Keiserbyen er full av historiske severdigheter. Takket være turisme har gjenværende bygninger etter krigen med amerikanerne blitt bevart, og står i dag oppført på Unescos liste over verneverdige byer. Pagoder og templer deler plass med det moderne. En behagelig by, som deles av promenadene langs Parfymeelven. Foruten de historiske monumentene har Top Gears motorsykkeltur gjennom Hai Van passet til Da Nang og Hoi An blitt en turistfavoritt. En fin utflukt er til de vakre kildene ved My An eller Alba Thanh. Bo i gamlebyen dersom du foretrekker det rolige, eller på andre siden av elven dersom du ønsker det mer urbant.
DA NANG
Fra en handelsby på 1600 tallet har Danang vokst til en moderne og urban by midt mellom Hanoi og Ho Chi Minh, som fortsatt er i full utvikling. Mens en kajakktur oppover Han elven er en utmerket måte å starte dagen på, er byens elvepromenade er utmerket måte å avslutte den på. I mellomtiden foretrekker de fleste å utnytte Da Nangs flotte strender.
Vietnams tredje største by er utstrakt, men den gule lokalbussen (#1) tar deg fra busstasjonen gjennom sentrum og ut til strendene for et par kroner, men med scooter er du friere til å utforske de mange trendy stedene langs den 30 km lange bystranden. De siste årene har det vokst fram et lite surfemiljø ved My Khe (som amerikanere har kalt China Beach siden de involverte seg i de lokale uoverensstemmelsene på 60-tallet). En annen strandfavoritt er den langstrakte Non Nuoc stranden. Selv om Da Nang virker levende om dagen, våkner byen virkelig til liv om natten. Spis lokale vietnamesiske pannekaker og Mi Quang.
HOI AN
Unesco-byen er ikke turistenes favoritt uten grunn. Sjarmerende og koselig, selv med nærmere 2 millioner besøkende årlig. Gamlebyen rundt Minh An utforskes best til fots, og da hordene med turister først ankommer utover formiddagen, kan morgenen være den beste tiden på døgnet å besøke markedet.
Det er sandstrand ved Cam An og Cua Dai 5 km nord for Hoi An, men relativt usentralt i forhold til gamlebyen. Bo i Minh An, eller privat innlosjering vest på Cam Nam for en lokal opplevelse om du har stramt budsjett. Om ettermiddagen er det hyggelig å sitte under trærne ved en av kafeene i Nguyen Thi Minh Khai. På kvelden flytter livet seg til An Hoi, hvor barer og matboder kjemper om oppmerksomheten, og hvor du kan prøve deg på tradisjonelle vietnamesiske leker, ikke så ulikt hva vi anser som norske tradisjoner. Det er roligere og enkle spisesteder langs andre siden av elven. Den gule lokalbussen (#1) har endestasjonen et par kilometer utenfor Hoi An, 30 km fra Da Nang.
Da horder med turister ankommer utover formiddagen, kan morgenen være den beste tiden på døgnet å besøke matmarkedet.
QUY NHON
Binh Dinh provinsen er et yndet feriested for vietnamesere, men det er ikke mange andre turister som finner veien til hit. Quy Nhon bukten mellom Hoi An og Nha Trang er ikke ulik andre charterdestinasjoner. Et livlig bysentrum, mange hotell og restauranter, båthavn i nord, bystrand i sør, og en fin strandpromenade som knytter det hele sammen.
Men oppsøk heller de sjarmerende landsbyene rundt den vietnamesiske turistbyen, hvor Xuan Hai har den fineste stranden. Lei en scooter og oppdag de artige backpackerstedene i Bai Xep en halvtime sør for Bin Dinh, eller tar turen forbi strendene ved Nhon Ly til Hai Nam ytterst på Nhon Ha for utmerkede blekksprutpannekaker.
NHA TRANG
150 km lenger sør i Khanh Hoa provinsen ligger nok en lokal feriedestinasjon. Her er det enkle hoteller, ekstravagante resort og en helt grei bystrand. Men også her er det områdene rundt som er verdt turen.
I nord kan du ta ferge fra Long Phu til det enkle livet langs Jungle Beach ved Ninh Phuoc, eller oppleve barbent eleganse ved Six Senses i Ninh Van Bay.
Det går en direkte ferge fra Luog Son, mens flere ferger opererer på kryss og tvers av den flotte Nha Phu bukten fra Long Phu et par km lengere nord. Fra Cau Da går det ferger ut til Vinh Nguyen øyene på andre siden av Nha Trang bukten, Vietnams svar på Kanariøyene.
Halvannen time sør for byen ligger fredeligere Cam Lap i Cam Ranh bukten, kjent for sine fargerike båter, søvnige fiskelandsbyer og hvite strender. En favoritt kan være Bai Kinh.
MUI NE
Phan Thiet er 60 km kystlinje sør for Nha Trang, hvor Binh Hung er kommersielt sentrum med en rekke markeder og handlesenter. Ham Tien er turiststripen med hundrevis av resort og restauranter langs den 10 km lange Rang stranden. Det var her kitemiljøet i Vietnam først vokste frem, og fremdeles er himmelen farget av seil på vindfulle dager.
Oppleves turismen overveldende er det godt å vite at i neste bukt ligger de sjarmerende landsbyene Mui Ne og Han Rom, med fiskebåter, morgenmarked og flott natur. Få med deg barna som aker i de gule og hvite sanddynene mellom landsbyene ved solnedgang, og legg inn et besøk til en dragefrukt plantasje.
DALAT
Omringet av kaffeplantasjer og furuskog ruver den tidligere franske kolonibyen i landskapet 1500 moh. Urban og hektisk som Vietnam for øvrig, men likevel svært annerledes. Her er det lite som minner om landets sosialistiske styre, og flere av bydelene kunne like gjerne vært i Europa.
Ta turen til de franske kvartalene rundt sidegatene til Tran Hung Dao Road. Hjertet av byen er Xuan Huong-sjøen, som er åpen både for vindsurfing og padlebåter, og perfekt for en kveldspromenade. Byen er fortsatt et sted hvor overklassen tilbringer de varme sommermånedene, og en populær bryllupsdestinasjon. Full av parker og sjarmerende nabolag.
Lei en motorsykkel for en tur til fossefallene ved Pangour og besøk elefantene ved Lak lake.
CAT TIEN
Nasjonalparken er under offentlig forvaltning som i hovedsak satser på nasjonal turisme i god sosialistisk ånd. Heldigvis er det private aktører som tilbyr langt bedre alternativer. Forest Floor Lodge ligger inne i selve parken, og tilbyr bungalows og rom til en relativt høy pris. Green Bamboo Lodge er beste alternativ utenfor parken. De tilbyr enkle bambushytter ved elven, ordinære rom med AC og leiligheter. Maten er heller kjedelig, men utsikten over elven er imponerende fra begge to.
Nesehornbestanden døde ut for kun få år siden, men det er fortsatt flere flokker med ville elefanter rund Dat Do og Da Trang. De siste gjenlevende bjørnene lever i dag i fangenskap, sammen med eksemplarer av andre dyr og fugler i dyrehagen i parken. Vi anbefaler å ikke støtte disse aktivitetene i nasjonalparken. Lei heller sykkel og ta turen rundt på området på egenhånd, hvor du kan se både gibboner og langurer som lever i det fri.
HO CHI MINH
Godt over 5 millioner mennesker bor i Vietnams største by, men storbyområdet antas å være hjem for rundt 20 millioner mennesker innen 2020. Byen ligger rundt en rekke elver og kanaler et par mil fra det mektige Mekongdeltaet. Museer, konsertscener, handlesenter, restauranter og trendy kaffebarer ligger tett i det urbane bysentrum. Ben Thanh markedet byr på alt fra levende frosk til de nyeste smarttelefonene.
Byen er et internasjonalt handelssentrum og du finner vestlig standard side om side med lokale matboder og gateselgere. Som i Bangkok, bruk gjerne elven for å flytte deg mellom bydelene. Hurtiggående båter tar deg mellom de ulike områdene, og er langt mer sjarmerende enn buss.
Besøk en av de mange sky-barene for den beste utsikten over byen, og skal du besøke et tempel er Mieu Noi det beste valget. Er det et sted på reisen du skal sende postkort fra, er det fra den vakre postbygningen designet av Gustave Eiffel. Populære handlesenter er Dimond Plaza og Saigon Centre, men de lokale handler hovedsakelig i Trai Street.
De yngste turistene samles i Pham Ngu Lao, og et mer voksent publikum ved Dong Khoi. Bia Hanoi (øl) og ca phe sua da (kaffe) serveres for øvrig på hvert gatehjørne. For mer ekstravagant uteliv ta turen til Lam Son Square, og en imponerende handlegate for designklær er Nguyen Hue Street. Massasje, manikyr og pedikyr finner du ved Pham Ngu Lao. For autentisk opplevelse, ta morgenkaffen ved Tan Tao Park og en tur til markedet ved Cho Lo. Det imponerende operahuset er også verdt et besøk.
PHU QUOC
En tropisk paradisøy for noen, mens andre finner masseturismen og den omfattende industrien sjenerende. Sørvestsiden av øya gjennomgår store utbygninger av nye strandressort, mens den nordlige delen er mer rural. Flere sjarmerende steder på den isolerte nordøstsiden av øya, men svært langgrunt og veiene blir ufremkommelige ved regnvær. Den er fullt mulig å finne små boutique hotell med særpreg på Phu Quoc, men det er langt lettere på andre sider av Thailandgulfen.
En rekke flotte strandressort, hvor The Shells og JW Marriot utmerker seg. Fineste stranden på øya er Sao Beach, men det har alle andre også fått med seg. Ham Ninh gir til en viss grad inntrykk av å være en fiskelandsby, og sjømaten her er upåklagelig, men ikke billig. Bussene står i kø for å slippe av og på dagsturister. Av andre attraksjoner nevnes Tranh og Da Ban elven samt Ganh Dau Cape og Dinh Cau Cap. Mer interessant er kanskje et besøk til en pepperfarm eller en fiskesausfabrikk.
De aller fleste resort ligger langs Long Beach som strekker seg langs vestsiden av sørlige Phu Quoc. Bysentrum ligger rundt den levende havnen ved Duong Dong. Mens matmarkedet ligger under broen på andre siden av elven, ligger nattmarkedet langs Bach Dang. Den lille byen preges av kaffebarer og hotell. Natteliv finnes i hovedsak rundt de store resortene langs Long Beach utenfor sentrum. Den livligste baren er ofte Rory’s Beach bar, nedenfor et av beste budsjettstedene Q Hao Hostel.
En tropisk paradisøy for noen, mens andre finner masseturismen og den omfattende industrien sjenerende. Sørvestsiden av øya gjennomgår store utbygninger av nye strandressort, mens den nordlige delen er mer rural. Flere sjarmerende steder på den isolerte nordøstsiden av øya, men svært langgrunt og veiene blir ufremkommelige ved regnvær.
CON DAO
Et mindre kommersielt og mer spennende alternativ til Phu Quoc er de eksklusive Con Dao-øyene.
Ta hurtigfergene Superdong fra havnen i Soc Trang, den lange sjøveien fra Vung Tau eller direktefly fra Ho Chi Minh. 15 fredfulle og idylliske øyer med hvite strender og frodig jungel. Utmerket for fotturer i fjellene eller dykking ved revene. Følg kystveien rundt Con Son for finere strender enn den svært populære Dam Trau Beach. Øygruppen er et yndet sted for å se dugong og havskilpadder.
PRAKTISK
Reise rundt
Vietnam er et enkelt og flott land å reise i. Selv om veistandarden ikke er særlig god, går det busser overalt. For under 300 kroner kan du kjøpe busspass som tar deg hele veien fra nord til sør, hvor du kan hoppe av og på underveis for å oppleve severdighetene. Det går også en smalsporet toglinje gjennom hele landet, men det er dyrere og komforten dårligere. Rimelige innenriksfly overalt.
Smalsporede tog er langt ifra duvende, men en ekte Vagabond foretrekker uansett tog. De fleste tog i Vietnam består av sovekupeer eller soft sleepers bakerst, etterfulgt av hard sleepers som har samme madrass, men litt mindre forseggjort kupé. Disse etterfølges av soft seat kupeer med delvis fungerende AC, hard seat eller trebenker med samme AC, eller den rimeligste klassen med hard seat – trebenker uten AC, som helt klart er den livligste og artigste kupeen å sitte i. En rekke vogner med snacks og drikke frekventerer midtgangen. Billettene som selges er for brett med relativt kjedelig frokost lunsj og middag. Kjøp heller måltider og lokale spesialiteter på perrongene underveis. Togets største hemmelighet ligger mellom siste vognen med trebenker og lokomotivet; en livlig liten bar/restaurantvogn hovedsakelig benyttet av konduktørene for hyppige øl, energidrikk og sigarettpauser, men en fin avveksling til på lange togturer
Prisnivå
Dessverre har også resten av Vietnam blitt et land med egne priser for besøkende. For alt fra vannflasker i kiosken til søtsaker fra kurvdamene blir du ofte bedt om turisttilpasset pris. Men husk at det er snakk om kronestykker, som du har råd til å avse og som selgerne trenger mer enn deg.
Uansett bør du huske å avtale pris på forhånd. Dette gjelder særlig ved å støtte den slitne skopusseren og den hardarbeidene sykkeltaxiføreren, men også ved andre innkjøp. Husk at tre fingre kan bety både 3,000vnd, 30,000vnd og 300,000vnd.
Spørsmål? Spør Reiseeksperten
Foto: